Conversie Optimalisatie


Conversie optimalisatie is één van de belangrijkste trends op het gebied van e-commerce.

conversie-optimalisatie-raket

Hoe werkt conversie optimalisatie?

 

Conversie optimalisatie is iets dat je kunt toepassen op alle activiteiten en middelen die je als webshop ter beschikking hebt. Zelfs klantenservice, logistiek en verpakkingen hebben impact op de conversie. Maar over het algemeen wordt met conversie optimalisatie het optimaliseren van de webshop bedoeld. Als ecommerce-fans vertellen we je graag meer over conversie optimalisatie voor webshops en websites.

Optimaliseren nieuwe webshop

Aan een nieuwe webshop kun je weinig te verbeteren. Er is immers nog geen webshop of je gaat een bestaande webshop dusdanig veranderen dat er sprake is van een ‘nieuwe’ webshop. In zulke gevallen optimaliseer je de webshop voor conversie door na te denken over de drempel waar een bezoeker tegenaan kan lopen. Bijvoorbeeld de verzendkosten die op het laatste moment worden toegevoegd, het ontbreken van een belangrijke betaalmethode of het gebrek aan vertrouwen. Door goed na te denken over de mogelijke drempels voor je bezoekers, kun je van tevoren de webshop al optimaliseren om te converteren.

Optimaliseren bestaande webshop

Conversie optimalisatie voor bestaande webshops is een proces dat doorlopend plaatsvindt en is een uiterst efficiënte manier om de omzet en winst van je webshop te verhogen. De aanpassingen worden bedacht door experts op basis van inzicht en best practices of ze komen voort uit analyses die het handelen van bezoekers hebben vastgelegd.

De specialistische conversie bureaus testen en meten de wijzigingen altijd voordat deze permanent worden doorgevoerd in de webshop. Meestal worden de aanpassingen getest door middel van een zogenaamde A/B test of een Multivariate Test, waarbij één of een klein aantal wijzigingen tegelijkertijd wordt doorgevoerd en gemeten wordt hoe de conversie wordt beïnvloed.

Content Marketing is een veelgebruikte term in b2b marketing op dit moment. Een definitie van Content Marketing is: Een vorm van marketing (branding) waarbij het bieden van relevante informatie (content) voor de doelgroep centraal staat.

illustration-mission-optimized